Stress

Stress opstår typisk, når du står over for større udfordringer i arbejdslivet eller privatlivet.


Kortvarig stress er ikke skadeligt, men langvarig stress over en længere periode kan gøre dig alvorlig syg.

Quick Facts

Hvad er stress?

Stress er et begreb, der gennem de sidste årtier er blevet brugt mere og mere bredt i daglig tale og i medierne. Særligt bruges begrebet som synonym for at have meget travlt, måske endda bare travlt, og for sygdom. Men stress er ikke en sygdom i sig selv. Stress er en fysisk tilstand, der, over en længere periode, kan bevirke forskellige sygdomme.


Stress: Vores alarmberedskab

Stressreaktionen, der udløses, er kroppens eget alarmberedskab. Kroppen sætter alarmen i gang, når vi kommer i udfordrende situationer, der kræver vores tid, energi og opmærksomhed hele tiden – det kan for eksempel være når der sker noget uventet, vi skal tages os af med det samme, foreksempel til eksamner eller hvis vi er overbebyrdet, privat eller arbejdsmessæigt.


Det er vigtigt at skelne mellem to former for stress: Den kortvarige og den langvarige stress.


Kortvarig stress er en normal, sund og gavnlig reaktion

Fornemmelsen af kroppens alarmberedskab kan være ubehagelig, men alarmreaktionen er helt normal. Den kortvarige fysiske stressreaktion hjælper, når vi står overfor en udfordring, fordi den bevirker, at vores sanser bliver skærpet, således at vi kan være effektive. Vi kan mærke det ved, at vores hjerte slår hurtigt, vi begynder måske at svede, og vi bliver fokuserede på den udfordring, vi står overfor. Får vi løst udfordringen, der stresser os, eller har vi en forventning om, at vi kan løse den, falder kroppens alarmberedskab hurtigt igen. Det er nødvendigt for os, at kunne reagere hurtigt i pressede situationer, og stressreaktionen er derfor sund.


Langvarig stress er skadeligt

Vedvarende, langvarig stress opstår, når de situationer og begivenheder, der sætter vores krop i alarmberedskab og derved stresser os, ikke forsvinder, og således forhindrer kroppen i at slappe af i uger, måneder og måske endda år. Hvis kroppen igennem længere tid konstant er i beredskab, vil den ligeledes gennem længere tid producerer store mængder adrenalin og kortisol. En sådan tilstand vil næsten altid være skadelig for os, fordi vores krop ikke er skabt til konstant at være i beredskab i længere perioder ad gangen. For at kunne være i alarmberedskab undertrykker kroppen eksempelvis vores behov for mad eller søvn, hvilket går ud over vores velbefindende – men også vores helbred.


De hyppigst forekommende sygdomme som følge af længerevarende eller gentagne stressperioder er depression, angst, udbrændthed og hjerte-kar-sygdomme.


Symptomer på stress

Hvis du har flere af disse symptomer igennem længere tid, kan det være tegn på, at du oplever langvarig og derved potentielt skadelig stress.


Fysiske tegn på stress:

Hjertebanken

Hovedpine

Svedeture

Indre uro

Mavesmerter

Appetitløshed

Hyppige infektioner

Forværring af kronisk sygdom som fx psoriasis og sukkersyge


Psykiske tegn på stress:

Ulyst

Træthed

Hukommelsesbesvær

Koncentrationsbesvær

Rastløshed

Nedsat humør


Adfærdsmæssige tegn på stress:

Søvnproblemer

Mangel på engagement

Aggressivitet

Irritabilitet

Ubeslutsomhed


Stress

Kognitiv Terapi     Esbjerg.dk

Kognitiv Terapi Esbjerg

Bestil tid hos:

Birgitte Duborg

Vi har åbent:.

Mandag - Fredag kl 15:00-20:00

Kontakt info:

Stellas Alle 13

6715 Esbjerg

Danmark


+45 28 60 49 65

Info@kognitivterapi-esbjerg.dk

Følg os:

Følg os på facebook her: